Pozwól, że zapytam:

Czy na różnych szkoleniach marketingowych, od różnych osób, agencji marketingowych, ciągle słyszysz:

“Zbuduj stronę internetową, pisz artykuły, buduj bazę e-mail, stwórz fanpage, działaj na Instagramie, stwórz grupę, zacznij nagrywać wideo, zacznij nagrywać podcasty (trend 2020!), zacznij na allegro, olx, ebay, amazon, rób SEO, Google Ads, Facebook ADS” i tak dalej i tak dalej…

Pewnie niektóre z tych rzeczy, próbowałeś lub próbowałaś wdrożyć w swojej firmie. Być może wiele elementów naraz!

I wiem, że prawdopodobnie nie przyniosły one oczekiwanych rezultatów. Być może udało się coś osiągnąć… bo i tak się zdarza.

Jednak statystycznie wiem, że w większości przypadków, to te działania, zamiast przynosić pieniądze, to przyniosły tylko niepotrzebne wydatki.

Mam wrażenie, że ogrom tych wszystkich możliwości wręcz przeszkadza i odciąga od tego co jest naprawdę ważne.

Od osób, które się do mnie zgłaszają często słyszę:

„Mamy stronę za kilka tys. zł, ale nie mamy z niej klientów…”
„Mamy i prowadzimy fanpage i to nie działa…”
„Prowadzimy Instagram, ale tam rzadko ktoś się zgłasza…”
„Wydaliśmy kilka tys. zł na generowanie leadów, a zgłosiło się tylko 15 osób i 0 sprzedaży…”

I to jest frustrujące, bo..

Czy naprawdę w Twoim biznesie chodzi o to, aby się „zajechać” tracąc czas i pieniądze robiąc marketing?

Oczywiście, że NIE!

I żebyśmy się dobrze zrozumieli. Te wszystkie metody, o których wspomniałem wcześniej działają. Nie jestem ich przeciwnikiem, bo sam je stosuję.

Jednak brakuje w tym wszystkim jednego. Marketingowych Fundamentów

Na cały marketing trzeba spojrzeć z innej strony.

Po pierwsze, trzeba zawsze pamiętać o jednym. Firma to żyjący organizm składający się z wielu elementów. A marketing jest tylko jednym z nich.

Każdy z elementów wpływa na siebie nawzajem.

Sukces w działaniach marketingowych nie zależy tylko od skuteczności samego marketingu, ale tak naprawdę zależy od wielu elementów związanych z Twoją firmą.

Mówimy tutaj o: całej strategii firmy, rynku, na którym działa, klientach, konkurencji, dostawcach i podwykonawcach, marketingu i sprzedaży, produktach i ich jakości, pozycjonowaniu marki, strategii cenowej, marżach, dostępnej technologii, dystrybucji, pracownikach, ich kompetencjach, obsłudze klienta, finansach itd.

Weźmy dość prosty przykład. Na pewno jest w Twoim mieście fryzjer, który jest uważany za jednego z najlepszych. Założę się, że ma on zapisany kalendarz na 3 miesiące do przodu.

Być może nie potrzebował on typowego marketingu, aby to osiągnąć. Przez wiele lat zdobywał swoje doświadczenie, obsługiwał swoich klientów najlepiej jak potrafił, doskonalił swoje umiejętności poprzez liczne szkolenia i warsztaty.

Luksusowe wnętrze salonu fryzjerskiego, doświadczenie, a przede wszystkim najwyższa jakość jego usług, same w sobie stały się jego marketingiem.

Dochodzimy więc do prostego wniosku: Dobry marketing lub niedobry, nie robi się tylko samym marketingiem, ale i pozostałymi elementami biznesu!

To bardzo ważne i mam nadzieję, że weźmiesz sobie to do serca.

Jakie powinny być główne cele marketingu?

Wróćmy do samego marketingu i jego głównych celów.

Cele marketingowe oczywiście mogą być różne, jednak uważam, że ostatecznie trzeba postawić na efektywność. Efektywność rozumiana poprzez to, że marketing musi pośrednio lub bezpośrednio wpływać na sprzedaż Twoich produktów czy usług.

Tak, budowanie wizerunku marki i zasięgów jest też ważne. Jednak uwierz mi, że inwestowanie pieniędzy w marketing bez widocznych efektów sprzedażowych nie ma sensu. I szybko zakończy się straconymi pieniędzmi i czasem.

Dlatego z ważniejszych celów dobrego marketingu jest właśnie wsparcie sprzedaży i sprzedaż. To druga ważna rada, którą chcę się podzielić.

Od czego zacząć marketing w Twojej Firmie?

Najpierw trzeba się przygotować i wykonać odpowiednią analizę.

Szczególnie rynku, na którym działasz, grup docelowych, klientów, Twojej konkurencji, Twojego rozwiązania w postaci produktu bądź usługi. Mocnych i słabych stron Twojego rozwiązania.

A następnie warto określić cele i przygotować odpowiedni plan działania. W tym określić jaką narrację tzn. komunikację zastosujemy w swoim marketingu.

Drugi krok to ułożenie procesu marketingowego.

I tutaj dopiero jest miejsce, aby stwierdzić, czy budujemy stronę internetową, czy robimy fanpage, czy robimy reklamę na Facebooku, czy też tworzymy ulotki reklamowe.

Z doświadczenia wiem, że zamiast budować całe imperium, które jest jak domek z kart. Warto wdrożyć 1 schemat marketingowo-sprzedażowy. I go udoskonalać dokładając do niego kolejne elementy.

Jak widzisz, to ma sens.

Dobry marketing przede wszystkim opiera się o wykonanie reserchu, określenie celów i jego mądre zaplanowanie i poukładanie. Wraz z uwzględnieniem elementów, które wymieniłem wyżej.

Następnie plan trzeba wdrożyć w życie i nieustannie go korygować. Korygowanie jest tutaj ważne, bo planując nie jesteś w stanie wszystkiego przewidzieć, a marketing i sprzedaż to nieustanne testowanie tego co działa i nie działa.

Temat jest tak obszerny, że nie będę się tutaj więcej rozpisywał 

Podsumowanie,

Chciałbym, abyś zapamiętał lub zapamiętała:

Nie zaczynaj działań marketingowych bez przygotowania, planu i pod wpływem chwilowej fascynacji jakimś narzędziem marketingowym. Bo to droga donikąd.

Musisz zrobić reserch, ustalić cele, zaplanować marketing uwzględniając również inne elementy Twojej Firmy, a następnie wdrożyć plan w życie i na bieżąco go korygować.

Chciałbym, aby ten post był dla Ciebie inspiracją.

Dlatego napisz w komentarzu, co o tym myślisz. Być może masz jakieś ciekawe spostrzeżenia?

Napisz też, jakie działania przynosiły Twojej firmie rezultaty, a co było tylko stratą czasu.